rådjur

Regning o svinkall dag :( blää för det.
Vi tog en långlångis i skogarna när jag kommit hem efter dagens två lektioner. Kilade in på en ny avtagsväg o därmed blev turen än en bit längre. Mysig skog detdär.

Jag hör hur det prasslar till ordentligt i skogen en bit upp, jag kallar in gossen som är ruskigt intresserad o står o tittar på något som jag inte ser, han tvärvänder på inkallningen, men stannar upp efter en meter o kommer därefter springandes mot mig i en jädra fart. Jag platsar gossen o går fram o kikar men ser inget och skickar därefter iväg Julle på ett hopp&lek. Gossen rusar in i skogen, jag tänker inte mer på det. Ca 15 sekunder senare rusar ett rådjur ut från det hållet, över stigen o in i skogen på andra sidan. Först då upptäcker jag att Julle är utom synhåll (vilket inte är särskilt svårt i tät skog) och ett tiotal sekunder senare kommer även han rusandes från samma håll och han stannar upp vid mig.
Frågan är hur man ska tänka kring dethär :/
*Inkallningen var riktigt bra med tanke på störningen. Det viktigaste för mig i inkallningen är den omedelbara reaktionen, o den satt som perfekt. Sen stannade han visserligen upp en sekund innan han gasade på i kalasfin fart tillbax till mig. Men jag känner mej ändå riktigt riktigt nöjd.
* Det jag är mindre nöjd med är att han rusar efter. Jag sa hopp&lek och vifftade medhänderna, så helt fritt fram hade han ju såklart. Och hade jag fattat vad som hände hade jag såklart kallat in igen.. Helt klart en tabbe av mig att jag inte förstod vad som pågick.

Skvallerträning på rådjur vore helt klart någonting för oss, men det känns svårt att genomföra. Rådjuren visar sig inte sådär jätteofta för oss..



Jajja. Utöver detta grejade gossen 5st inkallningar av mycket hög störning. Sådaana som jag aldrig skulle välja att ropa inkallningssignalen i, om det inte varit för att jag visste vad gossen hade i skallen. Klockrena och alldeles perfekta inkallningar. Här var jag lycklig må jag säga :D En liten bit fick han gå kopplad också, där det inte kändes som jag hade riktigt samma fina kontroll på läget.

Väl hemma har det pluggats i massor. Ett pass rallylyndnad ute på gråden var det tänkt, men gossen var seg och slö :( I sådana stunder önskar man bara att min räservalp redan var hemkommern, men än är den int ens tillverkad :)  Problem av detta slag lär knappast existera med nästa :D Lite shejping istället, och det ville han mer är gärna vara med på. Det nya läggandet går skitbra, och kommandot håller på att befästas.

Nu väntar duschen, ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Sofie

tummen upp för lyckade inkallningar!:D

2011-04-12 @ 22:48:17
URL: http://www.sofiegustafsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0