Skidåkning :)

Igår skyndade jag hem från skolan, kastade iordning en väska med prylar och sprang iväg med grabben till bussen mot stan. Där mötte vi upp Sofie&Specs för en lekrunda på sandgrundsudden. De härjade på för fulla muggar vill jag lova, våra guldgossar! Jag gjorde inte en enda inkallning utan tjoade bara namnet och lite liknande när det behövdes. Jag kände att vi behövde lite kravlöst stoj bådatvå.

En man skulle passera oss så jag satte Julle ner och struntade i att koppla. Med ryggen mot honom tänkte jag inte mer på det, men plötsligt var Julle framme. Då stod mannen precis bakom mej framåtböjd med handen mot Julle och sa hej. Så det kändes som om det var lite hans egen vilja där att Julle gick fram. Det var lite märkligt att Julle gjorde så tyckte jag, i vanliga fall känner han inget behov av att hälsa på människor, men det kanse är skillnad när man beter sej så trevligt och när Julle dessutom själv få välja att gå fram eller inte. Han var dessutom lite lustig, han frågade hur länge hundar levde och gissade på si sådär 30år? Hihi, men vet man inte så gör man ju inte. Dessutom tyckte han att våra hundar var bra kamoflerade mot vargen i sin ljusa päls och att vi skulle spreja dem gröna till sommaren! Ska tillägga att han troligtvis var förståndshandakappad.


Gissa vem som är Specs och vem som är Julle? :)

För att värma oss gick vi in i en hundbutik där Julle fick en god tugggrulle av mej. Och sen gick vi mot bussstationen där vi båda spatserade in utan att kolla efter om det var förbjudet med hundar. Vilket det såklart var och då kom en vakt och sa till oss. Jag trodde jag skulle sjunka genom jorden, jag hade inte en tanke på det eftersom Julle alltid följer med in på tågstationerna, men jajja :) Då vet man det!

Min kära mamma kom hem efter semester i 17dagar i indien också. Glad hund och glad familj :)

Idag
har jag och julle åkt längdskidor :) Det fanns en runda vid golfbanan som vi åkte och där spåren var stenhårda att han inte förstörde dem med tassarna. Han resjade lös och sprang som en gasell genom snön. Perfekt, problemet är bara att dit behöver jag skjuts haha. Vi testade även på en plogad grusväg och själva åkningen gick fint, men där är det en motorcross-bana precis brevid så jag hade tänkt att få Julle att dra mej men icke. Han skulle såklart tvärstanna och äta snöbollar som vanligt, galningen. Så det får nog bli lös, eller också får vi träna på att dra lite bättre ;)

Julle spanar in några fåglar vid sommarstugan!


Ha det bra :)





Kommentarer
Postat av: Roffe

Hej! Tänkte bara säga det att förståndshandikappade och hundar har ofta ett "eget" kommunicerings sätt och hunden läser av dom snabbare än oss "normalstörda", har själv en Rottis tik ihop med en Autististisk son med grav utv störning och en släng ADHD, han har ett jä**a humör ibland och bästa förvarningen kommer alltid från hunden, hon märker först av alla när nått e pågång. en del aggresionsutbrott har hon t.om avbrutit genom att börja leka framför honom. Ser i normalfall inte hundar som speciellt intelligenta men vad det gäller avläsning på mäniskor så e dom fenomenala.

En varning kan ju vara att en smäll eller spark kommer fort och en ovan hund kanske inte hinner reagera.

Ha det bäst/

Roffe

2010-01-31 @ 09:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0