Ris och ros.

Till att börja med så skrev jag faktiskt ett inlägg igår, men jag kan inte se att det kommit upp :( Hmm.. kanske kommer om någon dag eller nåt!!!

Dagen började med sovmorgon och morgonprommenix. Grabben gick lös och vi tränade på att skvallra på katt och även på ett hundmöte som gick finfint.





När jag kommit hem från skolan drog vi oss iväg (jag och julle) mot grusplanen för att träna inkallning. Jag var faktistk riktigt peppad och förväntansfull. Mitt i cykelgången står en kvinna med sina två hudnar. Har pratat lite med henne och hon är skittrevlig. Vi måste gå riktigt nära hundarna för att kunna passera så jag går baklänges och klickar för kontakt eftersom Julle tycker det är så läskigt. Speciellt svarta stora hundar, som båda i detta fallet var.
Och vad händer inte? Jo den stora svarta hanen, blandras med bl.a new foundland slänger sig och och sätter tre kraftiga jävla hugg rätt i julles hals. Julle bli livrädd och visar både gaddar och tandkött, för att några sekunder senare sjunka ihop till en lite ulleboll och visa sej liten. Han belv förmodligen överraskad eftersom den attackerade bakifrån. Den svarta hanen hade koppel och kvinnan stod tydligen på kopplet, men längst ut :O Hur fasen tänker man? Därefter kommer den andra av hennes hundar framspringandes, lös, dock en snäll gammal tik så det var ingen fara. Det var kanske till och med bra för att mildra julles reaktioner lite.

Jag gick tillbaka och passerade dem igen där jag hela tiden belönade Julle och det gick bra. Så jag tror inte att han ska få några men, men ändå. Jag kämpar dag ut och dag in för att få Julle att passera andra hundar utan att bli rädd. Försöker få honom att lita på mej och förstå att det inte är farligt, och då bidrar knappast detta till någon famgång.

Kommentaren man får: Oj förlåt, han gillar inte gula hundar för han har blivit attackerad av en. Och vad fasen tror hon min hund kommer tycka om svarta hundar framöver. Dum i huvet som jag är ler jag lite och säger att det är ingen fara. Fan vad jag hatar mej själv för att jag är så snäll. Istället sitter jag här och snackar illa om henne, det skulle jag sagt rätt upp i ansiktet, inte på internet. Jag vet...

Som tur var blev inkallningsträningen förjäkla lyckad. Jag kallade till och med in när han var upptagen med att äta snöboll (skräll), lukta på hundkiss osv osv osv.. Han lekte som bara den och kampade hejvilkt. Världens bästa guldgosse. Det roliga var att han egentligen var lite halvloj fysiskt sett. Han halvsprang omkring och latjade fram och tbx, men när jag kallade flög han fram genom luften och kom rusandes med sina valpsteg. han tyckte med andra ord attt mina belöningar dög. Nu ska vi fortsätta såhär :)

Ha det bäst :)

Kommentarer
Postat av: Sara och Dagmar

Tack! Vad kul att du uppskattade texten om korrigeringar!



Men usch vad hemskt det som hände er idag! Stackars Julle! Förstår att du är arg på dig själv för att du inte blev arg, men egentligen var det kanske det bästa för Julle. Hade du hetsat upp dig i den situationen hade han säkert tagit det värre. Så försök se det på det viset istället! :)Skönt ändå att det gick så bra som det gick, och att träningen efteråt blev lyckad!



Och härligt att höra att han kampade hej vilt också! :)

2010-01-19 @ 23:27:22
URL: http://minhunddagmar.blogg.se/
Postat av: sofie

stackars julle!

Vi vill jättegärna träffas :D vi får bestämma en dag :)

2010-01-21 @ 15:52:58
URL: http://specs.blogg.se/
Postat av: sofie

Tack!



Men kan du kanske ses på fredag? :) Vi har inget emot att åka buss, ska vi ses i karlstad eller ska vi åka till kil? :)

2010-01-23 @ 21:17:06
URL: http://specs.blogg.se/
Postat av: sofie

haah du är inte alls elak! Vi åker gärna buss ;)

Men om ni vill komma hit så har vi en superbra plan som de kan härja på :) Det är på en skola så efter halv fem får vi vara där isf ^^

2010-01-24 @ 09:56:04
URL: http://specs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0