Nytt år, nya tag :)

Nu jäklar måste vi komma igång med träningen igen. Herre gud va länge sen det var vi: körde ett genomtänkt klickerpass, spårade, körde upplet... osv osv osv

Häromdagen körde jag lite tävlingslydnads-fot-träning med grabben på en parkering bara för att se om det satt. Och herre vilken energi, vilken leklust och vilket gó. Det är i dessa lägen jag känner att vi faktiskt skulle kunna tävla om jag kämpade som satan och byggde upp en jädra motivation. Men det spricker ju alltid :( jag tröttnar av att inte komma framåt, och över att Julle bara vill när han själv vill. Det är svårt att planera då!

I alla fall så övervägar jag en tävlingslydnadskurs till våren. Den är relativt billig (700:- på bhk) och om den inte leder till framgång inom den träningen har vi förhoppningsvis jäkligt kul ihop. Jag har ju gått tre kursen där tidigare (valpkurs, valp/grund, tävlingsintro i lydnad). Och de tre har varit det roligaste jag någonsin gjort. Alltid ett härligt gäng och perfekta ledare. Vi får se... Kursen avslutas ju med en offeciell tävling och det är det som tynger mej. Hinner man det på 6ggr när det enda man kan sen innan är position och fot under kortare sträckor. Jajja, jag hinner grubbla...



Imorn ska vi både spåra och uppleta hade jag tänkt. Funderar på att lägga spåret på en parkering med hårt packad snö på industriområdet. Gå långisrundan i skogen med två upplet längs väge, hem och vila för att gå spåret lite senare. Om inget annat kommer ivägen förstås.. :) Han passar ju mej perfakt grabben. Han klarar sej länge utan träning om man inte hinner, men ställer upp när man känner sej motiverad. Han är ungefär som jag :) Härlig grabb det!!!

För övrigt gick nyårsnatten bra för grabben. Jag var inte hemma men tydligen betedde han sig som vanligt, visserligen tuggade han inte på sitt märgben som han brukar sluka i andra fall, men han var i alla fall inte märkbart rädd...

Ha det bra!



Kommentarer
Postat av: Kerstin

Söt han är, din Julle :)

Tycker det låter toppen med tävlingslydnadskursen. Du ska inte vara nervös för tävlingen i slutet eller att du måste träna och hålla på. Ta det för vad det är och ha skoj! Om du inte har ork och motivation att ta dig till SM, så finns det ingen anledning att stressa och träna när man inte känner för det. Se till att ha kul istället så kommer kanske motivationen med det :)

Kram

2010-01-03 @ 03:19:24
URL: http://www.borderdog.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0