Jag har kommit på en sak..

Jag har kommit på en sak, säg aldrig puss till Julle när han kommer springandes emot dej. Risk för fläskläpp.. Hur jag kan ha kommit underfund med det kan ni fundera på ;-)

Tro det eller ej, men igår kväll hade Julle glömt en foderkula som ramlat på sidan av skålen :O Matplatsen som noggrannt både fem och sex gånger synas igenom både med nos och ögon innan den lämnas.. Jag är chockad!!!

Igår gick vi till sjön i den bitande kylan. Herre gud vad kallt det var åt mina stackars kinder, som trots allt befann sig bakon en stor stickad halsduk, burr. Julius däremot skiter fullständigt i allt vad kyla heter, och jag ser noggrant till att hela tiden hålla honom i rörelse i minst trav.
Han var förjäkla uppmärksam på matte igår måste jag säga. Ca 100m framför oss gick ett par, och eftersom Julle sprang under "hopp&lek" så var jag tveksam om han skulle bli lite extra intresserad av dem. Annat vore om de gick bakom, men eftersom han alltid springer flera meter framför mej så känns det annourlunda. Men i alla fall gick det kanon och somsagt så vände han sej om stup i kvarten och kollade att jag hängde med. Good boy!



Idag blev det ingen långis. Nu jädrar har vi prommenerat trots kylan på sistone så va fasen. Dock blev ena rastningsrundan på knappa timmen i alla fall, men den är inte i längd med en långis sträckmässigt

Vi har lekt som bara den idag. Först så lärde jag honom leka för en snöboll. Snöbollar är ju världens bästa belöning tycker Julle, så då fick han helt enkelt slita i trasan för att jag skulle slunga iväg den. Det lärde han sej kanonfort. Även flera gånger då han inte visste att jag hade någonting att ge som belöning för leket. Under senaste rundan drog jag fram trasan och han flög fast med käkarna och slet näst intill omkull mej, sen kom en godis flygande som tack för det :) Kanoners! Tack för det Sara och Dagmar :D
Hoppas bara han ser det som en belöning, och inte som ett inlärt moment (som det ju egentligen är) :/

Man blir verkligen positiv när man leker med hunden. Shit, han blir galen i roliga matte, och matte berömmer i princip allt han gör. Go stämning helt enkelt. Även inomhus har vi tultat runt,  tjuvnypts, jagats och pussats. Mer sånt framöver :)

Idag kom jag även på en skitsmart grej :) Vi har ju några tomma märgben liggandes lite här och var, så då öppnade jag en burkmat (som vi förövrigt har fått av fasters granne, då deras stackars hund tvingades avlivas.) så fyllde jag benen med den stinkande, bedrövliga sörjan och slängde ut dem på utsidan :) Antagligen fryser de snabbare där än i frysen, perfekt ju :D

Hare gött! :)

Kommentarer
Postat av: Sara och Dagmar

Åh, vad du är duktig!! Det är ju precis rätt tänkt! Jag blir så stolt.

Och eftersom värdet från den "riktiga" belöningen förs över i kampleken så kommer den så småningom bli tillräckligt mkt värd att den duger som belöning också! Jobba på bara!

2010-01-19 @ 17:11:33
URL: http://minhunddagmar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0