Skogen & ett nytt trix.

Igår gick vi en långis i skogen på förmiddagen :) Grabben kändes hela tiden lite avlägsen på något sätt, men han lyssnade bra och så så jag var ändå nöjd. Jag beslöt mej för att träna ett nytt litet trix på en stubbe mitt i skogen. Det tog 4 klick för att han skulle förstå att han skulle sätta tassarna på den 50cm höga stubben och stå på bakbenen. Jag var riktigt inponerad över hur snabbtänkt han var, ställa sej på saker hör ju inte direkt till vardagssysslor för min pojk.

Bilden tagen från mitt sovrum :) Julle spanar ut över ägorna XD


Där hemma började jag med ett nytt trick då jag inte har något just nu förutom hoppstå. Jag tänkte klicka fram att han ska lägga tassarna i kors när han ligger ner. En riktig utmaning som jag vill lyckas med, vi kanske kan komma halvvägs iaf :) Hittills har han förstått att det handlar om att röra någon av tassarna i sidled under liggande.

Idag gick pojken en långprommenad med mina snälla föräldrar på morgonkvisten. Han hade skött sej fint, men stannat vid parken och börjat käka på något i en snöhög som han gjort för mej också. Jag gissar att det var en död mus eller nåt :O I alla fall fick de koppla honom för han vägrade följa, mitt lilla matvrak.

Jodå, du är sötast på jordklotet gubben. Trots din fula rosa nos :)


Lite senare tog jag med mej pojken på en långis i skogen. Även här skötte han sej fint. Det var en tant med en sheltie 50m framför oss, men jag behöll Julle lös under hopp&lek och han visade inget vidare intresse. När vi skulle passera tog jag dock fram en godis för att vara på den säkra sidan, den andra hunden var aggresiv så jag ville inte att någon olycka skulle ske ifall nu Julle mot förmodan skulle slinka fram.

På hemvägen fick vi syn på en katt på andra sidan vägen. Julle var lös, han tog kontakt och skötte sej utmärkt. Så jag tänkte försöka prata lite med katten för att visa Julle att den var snäll. Jag satt vid den och pratade, gullade lite. Julle blev ju hur avundsjuk som helst så det skulle jag INTE gjort. Han stack efter som skjuten ur en kanon. Dock lyssnade han kanonbra på mitt "HALT" som förövrigt forslades ut ur min mun i en jädra massa decibel. Inkallningen direkt efter satt som ett smäck och då fick han många klappar och ett halvt grisöra :) Så nu vet jag hur jag ska träna vidare. JAG ska ignorera katter och bara jobba vidare på kontakt/skvaller och inte locka och prata med katten. Då blir Julle bara mer intresserad av den såklart. Såhär efteråt känner man sej hur dum som helst :(

Gubben letar upp matte bakom ett träd :D

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hehe, jag förstår ;) Saken är den att skulle jag vara ledig på kvällarna skulle jag inte orka träffa nån. Dessutom så har jag nästan 100% av kompisarna på jobbet, de är arbetslösa, jobbar skift eller så bor de i andra städer. Så det är inte så många som har normala tider ändå :) Okej, det var ett annorlunda sätt att träna in det på! Går det bra? :) Ps. Julles rosa nos är inte ett dugg ful ;)

2010-03-01 @ 23:56:15
URL: http://nogg.se/livetsallehanda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0