jullefin.

Drog mej upp ur sängen redan åtta i morse av någon konstig anledning. Julius har fått över tio klickerpass under dagens gång, fördelat på krypa, hoppstå och stänga lådor.
Krypträningen väntar vi med till nästa kurstillfälle tror jag, eller om jag hittar någon annan lösning på att han bara kryper mot mej, då jag sitter på golvet.
Hoppstå går jättebra :) Men det känns lite strängt att träna stadga på snön i den här kylan. Julius vill ju så gärna vara till lags, så  nu kör jag mest kommandoträning samt stabila skutt när matte spatserar baklänges.
Stänga lådor kör jag mest i brist på fantasi. Räknar inte direkt med några jätteresultat, men redan nu har vi kommit betydligt längre än för några år sedan när vi testade. Julius tycker ju inte det är det allra beksämaste med sånna trix. Men han är modig ändå min blåmes :)

Morogonen började med en trimmning av gossen. Jag har den senaste tiden funderat på vad sjutton som hänt med pälsen på bakbenen. De har varit tussiga och riktigt stygga. Men när borsten åkte fram förstod jag varför :) Nu har han i princip ingen lång päls kvar på benen alls. Långhåret på magen(som fortfarande var ganska kort) är kapat, bringan är kortkort och öronen är underbart valpiga igen. Jullefint värre!

Därefter drog vi oss ut på en riktig konditionsprövning (för grabben). Själv latade jag mej på cykeln. Efter en bra uppvärmning i kylan trampade jag iväg, 5km i galopp/trav (grusväg) i rätt högt tempo för gossen. En paus tog vi med lite hoppstå-tränig. Han ruchade på som vanligt, galopperade framför mig nästan hela tiden. Ibland stannade han för att lukta men märkte snabbt att matte hinner lååångt och det tar tid att hinna ikapp. Borde köra sånthär lite oftare faktiskt. Förrra vintern åkte vi både skidor och joggade, nu går vi bara. Skidorna ska fram i mellandagarna så ska vi försöka rota fram några hundvänliga spår också.

Nu sitter jag här och försöker komma på lite rim. Rimtävlingen är julaftons höjdpunkt i den här familjen och jag brukar va riktigt på hugget, men i år funderar jag på att skita i tävlingen. Jag vet inte..
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0