Hm..


De första två åren med Julle lockade/visade jag när jag lärde honom något nytt. Och det senaste halvåret har vi kört 100% klickerträning. Inte för att jag alls är speciellt bra på det, men jag lär mej så sakterliga och de är betydligt effektivare samt får igång min hund grymt mycket bättre..

MEN

De kommandon jag lärde in under de första två åren sitter som ett smäck. Han vet precis vad buga, snurra, dö osv är och skiljer enkelt på olika kommandon. Medans de kommandon jag lärt in det senaste halvåret är luddigt för honom.  Han har ingen aning vad orden betyder och kan inte skilja för fem öre. Vad tusan jag jag för fel? Jag kanske lägger påtok för lite tid på den delen men vad tusan, 50%av träningen går ut på att få honom att begripa orden. Vi har säkert 20 olika trix utan kommando och det resulterar i att massor med trix bara försvinner. T ex backa som vi sysslade med hela vintern minns han ju inte längre eftersom vi inte tränat det på länge. Han repeterar ju bara de absolut senaste inlärda beteendena. Skulle jag däremot haft ett dugligt kommando hade han grappet :/ Jag grubblar ihjäl mej för det fungerar verkligen inte. Har ni några tips till oss?



Idag har vi joggat långis i skogen på förmiddagen. Däefter har guppy varit med min mor på fotbollscup några timmar här och där. Han har lekt med Mosart (golden/labrador-blandis) och Ronja (universums kaxigaste jrt). Nu på kvällskvisten har vi bara småtränat lite. Mest försökt få till ett dugligt kommando på "korsade tassar" men det går ju åt hell som ni förstått..

Ha det bra :)

Kommentarer
Postat av: Sandra & Zantos

De där med att lära in kommandon är svårt att förklara hur man ska göra på bästa sätt. De där med korsade tassar är de när han ligger ner? De kan min vovve i alla fall, jag kallar de för "gay" =)

Du har en sån snygg vovve tycker jag, kan nästan inte slita blicken från honom ;)

2010-04-11 @ 21:37:55
URL: http://zantos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0