11 augusti

Jahapp. Igår gick vi en långis till hundbadet igen. Han gick lös på gångvägen fast det var lite krångligt då vi mötte en hel del folk, så jag fick kalla in, koppla och släppa honom igen för att någon minut senare kalla in igen. Självklart belönade jag också ;)

Vid badet skötte han sej kanon. Det var två border collies lite längre bort, men jag släppte honom och han skötte sej utmärkt. Han tokälskar en pinne som jag gömmer där varje gång. Den halvsjunker och flyter upp efter ett litet tag. Det älskar han. Jag kastar iväg, han springer i vattnet och letar efter pinnen tills den flyter upp, och sen kommer han med den för att matte ska kasta den igen. Helkul :) Och man märker verkligen hur han gillar att bada. Det lyser i ögonen, även om det inte är något labbeskutt i vattnet så springer han i och vadar omkring och myser. Efter långisen tränade vi lite lekapportering. Det har vi ju gjort massor förut och det märktes. Han apporterar gladeligen saxar, plåtburkar, pillerburkar och platsskålar. Dutti pojk.

Se så mager han är min pojk. Alltså hullet är bra, men kroppen liknar mer en whippet än en 2årig goldenhane. Haha!


Idag var vi i skogen redan klockan tio. Jag, pappa och Julle. Och vi hittade flera liter kantareller så ikväll kommer gäster på svampmacka. Även här skötte sig grabben väl. Jag glömde koppel vilket aldrig brukar behövas i skogen, men denna gången var vi tvungna att passera ett hus och en skock hästar. Men det gick utan också. Jag borde lita mer på honom.

Vi har även påbörjat träningen av ett nytt stanna. Det förra satt ju som berget men som med flera andra kommandon har matte lyckats att förstöra det. Jag slarvar med att belöna oså. Så för tillfället betyder stanna: Jag blir kopplad, eller jag måste hoppa in i bilen för Julle.
          Det nya fick jag efter mycket funderingar döpa till HALT. Alltså inte halt som i halkigt utan som en millitär halt mer. Det första passet är avklarat och det gick fint. Han förstår redan nu, men självklart behövs mer stabiliseringsträning och i nya miljöer. Massor av halt ska plöjas igenom framöver. Han stannade fint, men vänder sig mot mej och stannar där. Men jag tycker inte det gör något faktiskt. Han stannar precis som han ska, men vänder sig mot mitt håll och när jag tänker efter känns det nästan som en fördel.

Dethär är en riktig tvärnit. Sånna ska vi ha.


Just fasen. Mammas vännina har ju fått valpar också. Prick på rätt dag och allt. Det handlar alltså om en springer spaniel. Hon är ingen uppfödare men allt är så seriöst det kan bli. Alla tester som ska är gjorda. Hoppas på att få komma och titta någon dag. Hon ska behålla en, troligtvis vid namn Maja,



Jajja, ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0